INTONATIE
Even een tussendoortje. Eigenlijk zou ik graag over heel andere zaken willen schrijven, maar ik heb noch de tijd noch de rust om de juiste formuleringen te vinden. Daarom maar even een niemandalletje, gewoon om mijn hobby schrijven nog enigszins te onderhouden. Het onderwerp is dit keer een reclamespotje. Meestal luister ik wel langs deze boodschappen, maar zo af en toe is het zo ergerlijk, dat het wel bij mij binnen moet komen. En dat is ook de bedoeling van de reclamejongens zou u kunnen zeggen. Wanneer het dan om een produkt gaat wat verkocht moet worden kan ik dit begrijpen, maar als het om ideële zaken gaat vind ik het ongepast.
Dit keer betreft het "de reclame" rond diabetes. Ruim één miljoen mensen hebben al diabetes. Het wordt gebracht, alsof het een wedstrijd is of dat het iets betreft wat iedereen graag zou willen hebben. Met de tekst is niets mis, maar de toon. Het zal de bedoeling wel zijn dat mensen zich bewust worden van het feit dat ze ooit diabeet kunnen worden en dat dit een ernstige ziekte is. Het is goed om dit onder de aandacht te brengen, maar de manier waarop dit gezegd wordt....
Zelf laat ik mij elk jaar controleren, omdat mijn moeder een zeer ernstige vorm van suikerziekte had. Ik ben al zielsgelukkig dat ik tot nu toe hiervan verschoond ben gebleven. Ik ken dus de vele nadelige gevolgen van deze aandoening van zeer nabij. Echt een lolletje is dat niet. Ik hoop dan ook oprecht dat de reclamemaker dit niet als een lolletje heeft bedoeld met in zijn achterhoofd de wetenschap dat dit op deze manier de aandacht zou trekken, want nogmaals, zo lollig is deze aandoening niet. (De foto kan geklikt worden. Hierop zijn vele zoetwaren te zien die minder goed zijn voor mensen die aan suikerziekte lijden. De foto is in Concarneau in Bretagne genomen)
twaalf reacties
Die zoetigheden zijn heerlijk! Maar fout. Niet alleen voor diabetici, maar ook voor gezonde mensen. Want door suikers kun je te zwaar worden en ben je te zwaar, dan zit je in de risicogroep voor diabetes.
Het spotje ken ik trouwens niet. Ik kan daar dus geen oordeel over vellen.
Ik heb het spotje nog niet gezien… Dus ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen.
Maar inderdaad, het kan zeer negatief werken. Aan de andere kant aandacht voor de ziekte is natuurlijk wel heel erg goed.
Ik ken het spotje niet, niet van radio en niet van tv.
Ik vind reclame iets heel ergs, en ze slaan altijd de plank mis.
Elke ziekte is erg, het ene erger dan het andere, maar waarom ze daar nou allemaal aandacht voor willen?
Informeren kan wel via websites en tv en radioprogramma`s, daar lijkt me een reclamecampagne me niet geschikt voor.
Ik heb ook dat spotje nog nooit gehoord of gezien. Maar ik kan me er wel een inbeelding van maken. Ik vind wel vreemd dat daar een spotje voor gemaakt wordt. Dat is zoveel duurder dan een brochure of een internetcampagne.
Love As Always
Di Mario
Ja, ik ken diabetes in onze omgeving. Een nare ziekte met, als je pech hebt, beroerde gevolgen.
Het betreffende spotje ken ik niet maar ik kan me voorstellen wat je bedoelt.
Vooral radioreclame is agressief, schreeuwerig en wordt in de regel de nek omgedraaid. (hoezo agressief, haha)
Het spotje niet gezien, maar zulke reclames werken bijna altijd averechts.
Dat zouden de makers toch onderhand wel moeten weten.
Al zo vaak bewezen.
Nee vertel mij wat, zelf laat ik mij meestal twee keer per jaar op alle waarden controleren tussendoor, reden? Omdat ook ik de mensen ken waaronder mijn Lief met ouderdomssuiker, stresssuiker bij een familie lid en tsjah… ik weet wat het kan doen als het teveel is of te weinig :S
Spotje heb ik nog niet gezien, maar dat zal nu gerust wel voorbij komen.
XXX
Diabetes is een nare ziekte, en daar moet op een goede manier aandacht voor gevraagd worden. Ik ken het spotje niet, maar ik zal er eens op letten!
groetjes,
Elmar
Ik moet ook oppassen dat ik geen ‘suikeroom’ word.
Het is idd een vervelende ziekte. Bij mij is dat niet op te voorkomen door minder suiker, ik neem al weinig. Het zit meer in te kort bewegen. Ik heb veel beweging nodig en vooral in de winter kom ik daar niet aan toe en/of heb ik daar weinig zin in.
De reclame ken ik niet. Ik luister bijna geen radio of TV en als ik dat doe, dan zet ik hem rond de reclames zachter of uit.
Ik weet wel dat reclamemaken vaak slecht wil lukken. Bekendste zijn de jarenlange antivuurwerkspotjes. Die hebben nooit geholpen. Pas toen men er mee stopte nam het aantal vuurwerkslachtoffers af. Dat hadden ze dus een paar jaar eerder moeten doen.
Ik heb ook de mindere kant van suikerziekte meegemaakt met mijn schoonmoeder, dan werkt zo’n reclame averechts.