HECTIEK
Zo'n eerste schoolweek duurt eindeloos. Het kost even moeite om weer in het ritme te komen. De introductiewek werkt daar niet echt aan mee. Doordat het de hele week de alles is anders show is, is het erg arbeidsintensief. Èn het behoeft heel veel collegiaal overleg èn het is heel tijdrovend omdat je als docent de hele dag met de groep bezig bent èn het is heel inspannend omdat je ook bezig bent de leerlingen enigszins te leren kennen èn je bent bezig met de organisatie van de komende weken om lessen voor te bereiden en op elkaar af te stemmen.
Onderwijsland is in de laatste jaren sterk veranderd. Ruim twintig jaar geleden kreeg ik aan het eind van de vakantie een lesrooster waar ik op lezen kon op welke dag ik bij welke klas en op welk uur in lokaal zoveel geacht werd les te geven. Tegenwoordig gaat dat heel anders. Op maandagmorgen bijvoorbeeld, hebben een collega en ik samen een aantal uren, een paar lokalen en zestig leerlingen om les aan te geven. Het lesgebied is afgebakend, maar hoe we dit willen organiseren is onze verantwoordelijkheid. Het is aan ons om daar een logisch systeem in aan te brengen. Puzzelen dus.
Op deze manier heb ik geen rendement van de vele energie die ik aan het begin van mijn onderwijscarriere, bijna 25 jaar geleden, in het ontwikkelen van de lessen heb gestoken. Ons werd toen voorgehouden, dat dit zich na een fors aantal jaren zou terubetalen. Oudere docenten met veel ervaring zouden dan nog maar weinig tijd kwijt zijn aan het voorbereiden van de lessen. Er zou dan immers genoeg materiaal op de plank liggen? Veel van dat materiaal is verouderd en in heel veel gevallen past het didactische model niet meer.
Ik merk wel dat de nieuwe werkwijze afgestemd is op de eisen van deze tijd. Het zou echt niet meer goed zijn als we nog op de zelfde manier les gaven als toen ik begon. En het heeft ook wel wat. Een ieder voelt zich veel meer verantwoordelijk voor datgene wat we de leerlingen bieden. Een nadeel is dat het dus tijdrovend is en dat het iets minder overzichtelijk is, voor ons, maar ook voor de leerling. Het voorkomt wel dat er voor de leerling slechts de rol van consument is weggelegd. In het nieuwe systeem wordt de leerling veel meer verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen leerproces. Ze worden als het ware medeproducent van hun eigen ontwikkeling.
Deze week was het wennen voor de leerling; kennis maken met de school, met ons en met elkaar. Vanaf volgende week gaan we op weg naar het gewone doen en laten. Zij, de leerlingen hebben enkele weken nodig om aan het voor hen nieuwe onderwijssysteem te wennen en wij hebben enkele weken nodig om alles goed geölied te laten verlopen. Mede door alle ervaring en routine komen we als vanzelf weer in een wat rustiger vaarwater terecht en daarmee verdwijnt de jaarlijks terugkerende hectiek van het begin van het schooljaar.
tien reacties
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik nu geen leerling meer ben. Ik weet niet of ik de verantwoordelijkheid wel aan zou kunnen voor mijn eigen leerproces. Ik gooide er toen al af en toe met de pet naar. Waarschijnlijk zou ik dat nu weer doen.
Ik hoop voor je dat je snel je draai zult hebben gevonden en dat je weer op routine kunt gaan werken.
Het is jammer dat het onderwijs gedurende al die jaren toch is achtergebleven op de ontwikkelingen in het bedrijfsleven.
Da’s toch ook wel weer een uitdaging voor iedereen. Ik was meer een ‘volgzaam tiep’, dat het t liefst allemaal voor haar uitgestippeld kreeg en dan deed ik wel wat er gezegd werd. Dus ik weet niet of ik als leerling van nu het zo goed zou doen.
Toen ik voor het onderwijs koos, nu dertig jaar geleden, wist ik na twee maanden al dat het niet echt iets voor me zou zijn.
Toch de studie afgemaakt en in het werk gerold doordat er op mijn stageschool een vacature was.
Daar heb ik nog twee jaar gewerkt en toen ben ik er definitief mee gestopt.
Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Mijn hart lag er niet, en ligt er nog niet.
Dat er nog altijd mensen zijn die zich met hart en ziel inzetten voor het onderwijs, vind ik geweldig. Mijn respect is groot voor de leraren van deze tijd. Ik zou best een stukje van hun inzicht en doorzettingsvermogen willen hebben.
Waarmee ik maar wil zeggen Hanscke, dat je mijn bewondering en respect hebt. Ik neem mijn pet diep voor je af.
Het lijkt mij een pittige klus, het onderwijs is immers afhankelijk van docenten, die aanleg, inzet en moed hebben te vernieuwen. Succes!
Hanscke, een compliment voor dit stukje en hoe je in je vak staat. Je legt heel duidelijk uit hoe e.e.a. is veranderd. Er wordt momenteel veel meer dan vroeger gevraagd van de leerkrachten, dat is me wel duidelijk. Maar dat maakt het beroep – denk ik – ook meteen stukken interessanter. Ik kan me de lusteloze verveelde leraren op de MULO (jaren zestig Rotterdam) nog heel goed herinneren. Eigenlijk zaten, vooral de vijftigplussers onder hen, gewoon hun tijd uit tot het pensioen. Voor mij ging dan ook een wereld open toen ik later andere opleidingen ging volgen.
Het onderwijs veranderd steeds en dat kan ook niet anders, ik ben er nu een tijdje uit en zou veel in te halen hebben als ik er weer in zou willen stappen. Maar het voordeel is dat het nooit saai wordt het blijft een uitdaging!
groetjes,
Elmar
Ja, dat geloof ik, dat de start van een nieuw schooljaar hectisch is en dat er weer veel geregeld moet worden.
Maar dan wens ik je ook voor de rest van het schooljaar toe dat alles als een goed geoliede machine gaat lopen, en dat je er veel werkplezier uit kunt halen. Veel succes!
Het heeft me altijd een mooi vak geleken, maar docent zijn is dus anders geworden als wat ik vroeger mijn docenten zag doen. Sommige manieren van leren (basisschool) zoals met dat rekenen, weet ik niet of dat nu bepaald zo handig is. Ook schijnt het onderwijs er op achteruit te zijn gegaan. Maar dat ligt denk ik meer aan de overheid als aan de docenten. Ik vernam vorig jaar van een docent wiskunde dat hij nog maar 6 uur per week voor de klas staat, de rest van de tijd is hij kwijt met andere zaken/taken. Ik wens je een mooi schooljaar!!
Het onderwijs ontwikkeld almaar door.
Het is altijd aan verniewing onderhevig, en mensen buiten het onderwijs snappen er niks meer van.
Maar goed, als jij je draai maar vindt!