VERSCHILLENDE REACTIES
Een zeer boze leerling, een diep verdrietige leerling en een teleurgestelde leerling, ik heb ze in de afgelopen week allemaal voorbij zien komen. Leerlingen in hun stage begeleiden vind ik over het algemeen een leuk onderdeel van mijn werkzaamheden. Ik ga meestal met plezier naar de instelling toe waar zij stage lopen en om dan in een gesprek met hen en hun stagebegeleider vast stellen hoe het gaat. Meestal zijn de resultaten bevredigend en verlopen de gesprekken allerplezierigst.
De afgelopen week was het echter een heel ander verhaal. Bij drie leerlingen moest er helaas vastgesteld worden dat de resultaten niet aan de eisen voldeden en dat het wenselijk was om de stage stop te zetten. Drie in één week, dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik word er ook niet echt vrolijk van. Zoals ik het blogje al begon, de reactie van een leerling kan heel verschillend zijn, alleen hoe begrijpelijk zo'n reactie ook is, prettig is het nooit. De boze leerling was heel erg boos, verliet voortijdig het gesprek waarbij de deur wel erg hard en nadrukkelijk dicht gedaan werd......Als ik naar de auto loop neem ik het geluid van de knallende deur met mij mee. Als haar boosheid gezakt is zullen we verder in gesprek met elkaar moeten
Bij de zeer verdrietige leerling waren de tranen bijna niet te stelpen. Tijdens het huilen werd er gestameld, ik begrijp het heus wel hoor, maar ik vind het zo erg, ik wil zograag het diploma halen. Na een aansporing van mij stond ze eindelijk op om zich in het toilet wat te fatsoeneren.... Als ik naar de auto loop neem ik haar snikken met mij mee. Ook met haar zal ik een vervolggesprek moeten hebben.
De telurgestelde leerling probeert manmoedig zijn gevoelens te verbergen. De reactie: het is niet anders, ik zal toch verder moeten, klinkt wel stoer, net als: ik ga van de herkansing gebuik maken, maar in de ogen lees ik de pijn die deze teleurstelling met zich brengt.......Als ik naar de auto loop neem ik die ogen die mij vertellen over die pijnlijke teleurstelling met mij mee.
Het went nooit om een leerling een halt te moeten toezeggen, maar degelijke besluiten nemen horen nu eenmaal bij mijn werk. Het niveau en de kwaliteit van de zorg moet gewaarborgd blijven, daartoe zijn er ijkmomenten gecreëerd. Met een lief meisje van goede wil is de zorg niet echt gebaat. Wanneer iemand professionele hulp nodig heeft moet de deskundigheid op peil zijn en moeten stagiaires aan kunnen tonen dat zij op weg zijn naar die deskundigheid. Het is altijd een hele moeilijke en zware beslissing om een leerling met de stage te laten stoppen. Gelukkig wordt een dergelijke beslissing altijd door meerdere personen genomen.
tien reacties
Ja, lastige, moeilijke dingen, maar ook in een stage moet het goed gaan, anders komt het daarna misschien helemaal niet goed.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Groeiprocessen zijn altijd pijnlijk, ik denk dat jouw leerlingen het erg getroffen hebben met jou en jouw oprechte aandacht. Teleurstellingen horen net zo goed bij het leven van leerlingen. Zo worden ze meer voorbereid op de volwassen wereld lijkt mij.
Ik kan alleen maar zeggen verstandig, en hoop dat de leerlingen dit uiteindelijk als een leermoment zien.
O jee. Dus ze mogen de stage zelfs niet afmaken om van te leren en ervaring op te doen? Hebben jullie in die gevallen dan ook moeite om daar later een nieuwe stagaire geplaatst te krijgen, of valt dat wel mee?
ja, dat zijn lastige momenten, die soms ook raken, maar ik ben het met je eens, het moet wel kloppen met die stage, anders wordt het ook geen volwaardig diploma.
Hopelijk komt er wel groei in de herkansing…
grtz
Jij neemt je werk mee naar huis, en dat is ook niet goed denk ik. Mooi dat je betrokeken bent bij je werk, mar werk is werk..
Waardeloos lijkt me dat te doen ja.
Helaas, soms zit het er niet in.
Hoe erg het ook is voor diegene; erger is het om op een later tijdstip te merken dat je ongeschikt bent.
Probeer dan nog maar eens om te schakelen…
Jij bent een goed voorbeeld hoe een docent een leerling begeleidt tijdens een stage. Ik heb slechte gezien de afgelopen tijd. Jouw leerlingen boffen met jou.