BETER ONDERWIJS
Donderdag was dit op het nieuws en stond het volgende bericht in diverse kranten:
DEN HAAG - Scholieren en studenten zijn het zat. Zij willen meer les van hun docenten. Door veranderingen in het onderwijs worden leerlingen te veel aan hun lot overgelaten. Dat schrijven drie organisaties van scholieren en studenten aan staatssecretaris Bruno Bruins van Onderwijs.
â??Scholieren en studenten, of ze nou op de havo zitten, een opleiding tot automonteur volgen of de pabo doen, willen meer lesâ?, aldus het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs (JOB) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) donderdag. Vorige week zaterdag had ik al een artikel uit de krant geknipt met de titel "Op de bres voor beter onderwijs". Naar aanleiding van dit artikel moet ik concluderen dat er ook al een vereniging opgericht schijnt te zijn, namelijk de Vereniging Beter Onderwijs Nederland. Het is mij helemaal uit het hart gegrepen. Ik heb mij nooit echt van harte in dat nieuwmodische gedoe kunnen vinden, maar ja je moet mee, je past je aan en je probeert zo'n move te maken zodat het toch op de één of andere manier een beetje leuk voor je zelf blijft. Daar ben ik wel aardig in geslaagd, maar ik ben nog steeds geen groot voorstander van ons huidige systeem. Ik vind het erg jammer dat, zoals afgelopen dinsdag op de onderwijsbeurs bleek, de uitgevers zich bijna alleen maar richten op het aanbod van digitaal onderwijs en het concept dat de leerling zelf op onderzoek uit moet gaan. Ik krijg steeds meer last van de volgende beelden die in mijn hoofd ontstaan; de leerling die heel verveeld al weer achter de computer kruipt en het toetsenbord bedient teneinde de opdracht te kunnen uitvoeren. Kil, koud en afstandelijk. Hij of zij zou veel liever met zijn jaargenoten in een klaslokaal hebben gezeten, waar een docent in eigen woorden en met eigen voorbeelden de kennis overdraagt over het onderwerp wat bestudeert moet worden en ingaat op de vragen die er gesteld worden. Knus, gezellig en doelmatig. In mijn gedachten zie ik het aapje dat naar het stalen frame rent, snel het daaropgehangen flesje voeding leegsabbelt om daarna peilsnel terug te keren naar de harige aap die geen melk kan bieden maar wel warmte waarin het kleine aapje zich kan koesteren. Daar gaat de voorkeur van het aapje in dit alom bekende onderzoek naar uit. Mijn misschien wat voorbarige conclusie is dan ook, dat leerlingen en studenten gewoon weer vragen naar meer menselijke interacties of anders gezegd gewoon weer onderling contact met elkaar en met de docent willen hebben. Naar mijn idee kan een computer wel een aanvulling op het onderwijs zijn, maar het moet niet in de plaats van komen.
acht reacties
Helemaal mee eens. Wat mij ook erg stoort is dat ze tegenwoordig geen rijtjes meer leren. De studieboeken zien er allemaal even gezellig uit met veel plaatjes, maar voor mijn gevoel is dat voor een leerling veel te chaotisch.
@ Renesmurf! Rijtjes leren hoeft per definitie niet altijd onzin te zijn. Mijn leerlingen zouden er maar wat mee gebaat zijn als de tafels er wat steviger ingedramd waren.
Ik denk dat men het sociale contact van de school over het hoofd heeft gezien. Kinderen moeten samen groot worden, en niet alleen in eenzaamheid achter de computer. Ze moeten ook leren om samen te werken, want als ze klaar zijn met leren moeten ze dat ook.
Dat ben ik met je eens. En dan niet contacturen vervangen door leerlingen in groepjes te laten werken. Daar wordt er altijd één de dupe van…
Ik heb al drie soorten onderwijs mee gemaakt met mijn kinderen en ik ben er al lang poeppie flauw van al dat “zelfleren” soms 3 uur werken aan iets ( in de klas)en geen leraar of lerares te zien en thuis komen moeten pa en ma dan maar de vragen op zien te lossen…
Het ligt er maar net aan wat er geleerd moet worden.
Schilder word je niet met een pc, maar de meeste andere beroepen hebben er wel mee te maken.
Meer vakgericht opleiden vind ik heel voornaam, nu leren mensen veel dingen waar ze in de praktijk niet veel aan hebben.