HERROEPINGSRECHT
Het leek me wel een aardig jurkje wat ik steeds voorbij zag komen en ik besloot het te bestellen. Het bestellen ging op een wat merkwaardige manier en wel heel snel. Geen verificatiecode of iets dergelijks, niets van dat alles. Wel een e-mail dat de bestelling was afgerond. Even later kwam de aanbieding van hetzelfde jurkje weer voorbij alleen nu met 35% korting. Ik klikte op het plaatje om een uitvergroting te krijgen. Ik zag dat het om een andere maat ging en ik klikte het weg. Groot was mijn verbazing toen ik opnieuw een e-mail kreeg met de bevestiging dat ook deze bestelling was afgerond en verstuurd zou worden. Ik had op geen enkele wijze iets van een bedrag of iets dergelijks ingevuld.
Vanaf dat moment wist ik dat het foute boel was. Ik ben de verzonden e-mails maar eens goed gaan lezen en ja hoor, het bleek dat alles helemaal geautomatiseerd was en dat het proces niet gestopt kon worden. Afwachten maar tot het geleverd zou worden en het dan maar proberen om het retour te doen.
Eindelijk, na vier weken, 19 april had ik het besteld, kwamen de 2 afzonderlijke pakketjes. Helemaal uit China! natuurlijk was model S veel te klein, maar de jurk in de goede maat zag er ook niet uit, ik hoefde het niet eens te passen, want het was een wanstaltig product in materiaal waar je nog geen poetsdoek van zou willen maken.
Tja, toen ben ik gaan uitzoeken hoe ik er een retourzending van kon maken. Dit was een studie apart en P. en ik zijn er heel wat uurtjes mee zoet geweest. P. had uitgevonden dat het één en ander door een verzendhuis in Ulm werd uitgevoerd.
Na enig zoeken vond ik ergens onder alle reclame van heel veel andere kleding een e-mailadres voor contact wanneer er vragen zouden zijn. Daar heb ik de vraag gesteld wat de procedure is bij een retourzending en hoe de teruggave van het betaalde bedrag zou plaats vinden. Volledigheidshalve heb ik de nummers van de producten ook maar vermeld. En wat ik niet verwachtte, ik kreeg binnen 24 uur antwoord!
Echt blij was ik niet met het antwoord. Het liet zien dat het heel veel haken en ogen had om het terug te sturen. Via een link, niet aanklikbaar, maar ingetikt kwam het wel tevoorschijn, konden we aan een retourbon komen. Dit moest ingevuld bij de pakketjes gevoegd worden en het moest ingevuld ook naar het e-mailadres gestuurd worden waar ik dus als antwoord deze informatie had gekregen. En, zo stond er nadrukkelijk bij, er moest een trackingscode bij en zoals later ook nog bleek, een foto van de bon.
Ik had zelf al lang afgehaakt en gedacht, miskoop, ik moet het verlies van deze 70 euro maar nemen, maar als ik P. vraag mij hierbij te helpen, dan zal het ook tot het einde uitgevoerd gaan worden. Ik had vooraf gedacht, dat het beter was om er maar 1 pakje van te maken, omdat dit waarschijnlijk in de kosten zou schelen. Achteraf maar goed ook. Om het pakje terug te sturen is een bedrag van EUR 29,30 gemoeid. Opnieuw zou ik zelf de beslissing hebben genomen om het proces van terugsturen hier te stoppen om niet nog meer kosten te maken.
P. is echter iemand van: dat zullen we dan nog wel eens zien! Hij zet door onder het motto, als het lukt dan is de schade beperkt tot EUR 30 en lukt het niet, dan is er aan alle eisen voldaan en kunnen we een beroep doen op de verzekering behorend bij gebruik van de visakaart.
Zucht, ik moet er maar wat om glimlachen. Het gaat gelukkig niet om een heel groot bedrag. Het is mij nu dus ook een keer overkomen, dat ik, waar altijd zo voor gewaarschuwd wordt, bij een totaal verkeerde, niet bonafide firma iets besteld heb in plaats van gewoon bij Peter Hahn of Mona of zoiets. Naar een winkel gaan kan natuurlijk ook, maar in deze coronatijd leek dit me wel handig. Dit is echt de eerste keer dat ik met een bestelling echt een keer op de koffie kom. Het is niet anders.
acht reacties
Ik zou nooit voor kleding of grote bedragen in China bestellen. Dan de lokale industrie maar wat meer gunnen. Ik hoop dat het goed gaat.
Oh jeetje, dat is natuurlijk toch heel vervelend, ik ben nu ook wel benieuwd ho het afloopt. Zelf ben ik zoiets gelukkig nog niet overkomen, maar zeg nooit nooit, zeggen we dan, het kan de beste overkomen
Pfff Nou dat is me wat. Hopelijk net zoals P.zegt blijft de schade beperkt. Ik snap wel dat hij tot het uiterste gaat. Benieuwd hoe het afloopt.
Gelukkig woon ik vrij dicht bij alle soorten winkels dus dit soort ellende haal ik me niet op de hals, online bestellen is voor mij “not don”. Maar ik hoop dat het nog goed komt.
He, wat jammer nou, nu moet je alsnog naar een winkel, of je kan de volgende website uitproberen, er zijn er genoeg.
Ben benieuwd of het uiteindelijk goed komt. Maar dat laat je vast wel weten. Toch?