ALMA TADEMA
Gelukkig, ik ben toch net iets minder dom dan dat ik dacht. Opeens was er een grote ophef over de tentoonstelling over Alma Tadema. Wie? dacht ik, want ik had er nog nooit van gehoord. Hier en daar was ik de naam wel eens in een straatnaam tegengekomen, maar het zei mij verder niets.
De grote artikelen in de Leeuwarder Courant met daarbij verschillende afbeeldingen van zijn werk trokken wel zoveel de aandacht van mij, waardoor ik zeker deze tentoonstelling wilde bezoeken. In een groepje, of alleen, het maakte mij niet uit, ik wilde dit zien.
Oudcollega en vriendin D. is onlangs ook in het rijk der pensionado's aangekomen, heeft net als ik, en met ons zovele andere pensionado's, ook een museumjaarkaart aangeschaft, dus toen we een afspraak wilden maken om samen weer eens iets te gaan ondernemen, was de keuze al snel gemaakt.
Voor het museumbezoek heb ik google even geraadpleegd. Ik wilde in ieder geval iets meer van deze schilder weten dan alleen zijn naam. Het schijnt dat hij in Dronrijp is geboren, een paar jaar naar het gymnasium in Leeuwarden is geweest, maar dat hij tijdens die schoolperiode ziek is geworden en daarom toen mocht gaan doen wat hij graag wilde. Dat was schilderen.
Afijn, via de kunstacademie in Antwerpen is hij schilder geworden, naar Engeland verhuisd en daar heel beroemd geworden. Zijn meeste werken tonen scènes uit vooral de klassieke oudheid, geschilderd na een zorgvuldig archeologisch en architectonisch onderzoek. Hollywood-regisseurs gebruikten als bron zijn schilderijen om hun visie op de antieke wereld te ontwikkelen. Heel mooi, maar ik was toch meer onder de indruk van de schilderijen met de lieftallige dames of bloemen. De geplaatste popup onder dit blog, de rozen van Heliogabalus is één van zijn beroemdste werken.
Bijna iedere dag staat er wel een klein artikeltje over deze tot Engelsman genaturaliseerde Fries in de krant. Zo las ik maandag, dat men na aanleiding van een schilderij van hem, The finding of Mozes, een kerkdienst had gehouden, geleid door een dominee uit Dronrijp. En dat terwijl de schilder zelf atheïst was.
Vandaag las ik in de krant dat er al 50.00 bezoekers zijn geweest. Ook de museumdirecteur vindt dit heel bijzonder, want, zo laat hij weten, Lawrence Alma Tadema was tot zes weken geleden helemaal niet zo bekend. De intentie was om hem te willen verbinden met de film en men heeft iets willen zeggen over roemen hoe dat op en neer kan gaan. Dat is in de media goed opgepikt, alsdus de museumdirecteur.
Toen ik dat las voelde ik mij helemaal niet meer zo dom. Geen wonder dat ik nog nooit van hem gehoord had. Maar het is wel een mooie tentoontenstelling en zeker de moete waard om te bekijken. Ik heb echt genoten.
pop up van het meest beroemde schilderij, het werd goed bewaakt want de geschatte waarde is 36 miljoen!
KLIK
zeven reacties
Domheid is niet “iets niet weten” domheid is eerder doen alsof je álles weet en misschien wel dingen die je wél weet verkeert gebruiken .. Het is maar net waar je belangstelling ligt én waar je mee in aanraking komt.
Wij gaan zeker kijken, maar we wachten eerst de ergste begin-drukte af. Misschien op een druilerige zondagmorgen? Je vergeet toch niet naar het Drents Museum te gaan, he?
Dat heeft niks met dom te maken. Wijsheid kan je vergaren, en dat doe je. Ik lees me ook altijd even in voor ik iets bezoek, want ik onthoudt dingen nooit zo, en al helemaal niet lang.
Is dus wel de moeite waard? Ik heb wel eens een paar schilderijen gezien, die ik erg mooi vond. Ik zet het museum op mijn lijstje.