ZIEKENVONNIS


Het woord ziekenvonnis heb ik uit een ver verleden meegenomen. Het stamt nog uit de tijd, dat allerlei lopers en bodes langs de deur gingen om diverse gelden zoals gas, licht, water verzekeringen en wat dies meer zij, te innen. Ik kan het mijn moeder (meestal sprak ze een slordig Veluws dialect) nog  zo horen zeggen, het ziekenfonnis kwam ook al weer langs....

Deze goede? oude tijd ligt ver achter ons en komt niet meer terug. De tijd van nu is geheel anders. Het ziekenfonds heet nu zorgverzekeraar, we mogen? moeten nu zelf kiezen en middels de vele, vele reclamespotjes worden we er van doordrongen, dat we heel bewust en uitgekiend ons zorgpakket moeten samenstellen. En dat het heel goed is om uit te zoeken welke zorgverzekeraar het meest voordelig is.

Ik zie al lang door de bomen het bos niet meer. Wel heb ik mij de afgelopen weken afgevraagd waar al die reclamespotjes van betaald worden? Zouden de premies niet naar beneden kunnen als er minder aan die reclamecampagnes besteed worden, want dat geld moet toch ook ergens vandaan komen?

Maar goed, dan ben je verzekerd, maar dat wil dan nog niet zeggen dat je zeker kunt zijn van specialistische hulp wanneer dat nodig zou blijken te zijn.

In mijn geval wacht ik al meer dan tien weken op een oproep van een reumatoloog. Van pure ellende heb ik (lees: mijn eega) de zorgverzekeraar maar eens gebeld met de vraag of dit een normale gang van zaken is. Tot mijn grote verbazing bestaat er bij de zorgverzekeraar zoiets als een: platform wachtlijst bemiddeling. Zij zijn voor mij aan het werk gegaan. En met succes.

In de tweede week van januari kan ik eindelijk naar de specialist en hoef ik niet tot eind maart te wachten. Ik moet er dan wel ruim honderd kilometer voor rijden, maar dat neem ik dan voor lief. Ik wil na zo'n lange tijd uiteindelijk wel eens weten waar de pijn vooral aan de voet, die momenteel weer verschrikkelijk de kop op steekt, waardoor ik nauwelijks in staat ben om te lopen, waar die pijn en de andere pijnen vandaan komen. En wat er misschien aan gedaan kan worden. En advies over wat ik beter niet kan doen en wat juist wel goed is.

Door onwetendheid heb ik nog geen enkele ervaring met dat zorgverzekeraars zich echt bezig houden met het bemiddelen bij doorverwijzingen naar specialisten. Of dit nu een goede weg is, of omdat het domweg bij de tijd van nu hoort, dat kan me op dit moment niet zo veel schelen. Ik ben blij met de afspraak die ik eindelijk heb. Misschien is dit een klein stapje vooruit.

                                                klik

hanscke Vrijdag 28 December 2012 - 12:50 pm | | Standaard

veertien reacties

plato

Ik heb 33 jaar voor een zorgverzeraar gewerkt. Ziekenzorg in de jaren ’70 fuseerde en werd in 1984 ZAO dat in 2001 opnieuw fuseerde en Agis werd. Net nadat ik met de VUT ging (ik werkte nog mee aan de overgang naar het nieuwe zorgstelsel) fuseerde men opnieuw met Achmea. In dat eerste jaar (1971) maakte ik kennis met een basis ziekenfondsverzekering met één aanvullende verzekering voor de prijs van f 1,50. Geen toeters, geen bellen, maar een goede standaardverzekering. Het aantal vragen van klanten was klein want alles was duidelijk. De man aan de deur vertelde de rest wel.

Nu: één grote commerciële puinhoop. De kosten zijn door de marktwerking niet gedaald maar torenhoog gestegen. De wachttijden lopen op (ik moest 8 weken wachten voor ik bij de reumatoloog terecht kwam en er was niemand die zich afvroeg hoe dat nou in die twee maanden moest met mij). En de zorg wordt nog steeds uitgekleed. Momenteel worden er al polissen met 850 euro eigen risico aangeboden. De solidariteit van het oude fonds is helemaal weg. Iedereen betaalt hetzelfde en dus loopt het aantal wanbetalers fors op.

Laat ik ophouden want mijn hart bloedt.

Overigens: mijn pijn werd veroorzaakt door een te hoog urinezuurgehalte. Dat veroorzaakt jicht en die jicht veroorzaakt weer de artrose. Dus als ze niets kunnen vinden, kun je altijd nog vragen hoe dat met dat gehalte zit.

Hopelijk vinden ze snel wat, want die pijn (en die is hier nog lang niet weg) gaat maar langzaam over.

plato, (URL) - 28-12-’12 14:42
Sjoerd

Oeps, zo lang wachten op een afspraak bij een specialist moet eigenlijk niet kunnen vind ik. Aan de andere kant, als je er eenmaal bent, kom je er niet zo makkelijk meer vanaf.

Sjoerd, (URL) - 28-12-’12 15:27
Wieneke

Als al die vervelende en steeds ongrappiger wordende tv-reclamespots helemaal weg waren…… wat zou ons allemaal dat in de portemonnee schelen? Ik denk dat je er finaal van zou flauwvallen als je het juiste bedrag zou horen. Maar ja, dan zijn al die reclamelui weer brodeloos ;-)
Fijn dat er nu een afspraak is al moet je er een eind voor rijden. Dat moet dan maar, want je wilt toch weten wat er aan de hand of liever gezegd de voet is.
Sterkte hoor.

Wieneke, - 28-12-’12 16:28
Marjolijn

Ja, je wordt er niet goed van van al die verschillende zorgverzekeringen, die gouden bergen denken te beloven, maar niet heus.
Plato is me voor, daar moest ik ook meteen aan denken, nu je weer zo’n pijnlijke voet hebt….jicht.
Sterkte en hopelijk toch een fijne jaarwisseling, met veel goede gezondheid.

Marjolijn, (URL) - 28-12-’12 19:38
Thérèse

Wat een ellende, Hanscke. En met al die concurrentie zijn de patienten en a.s. patiënten er alleen maar de dupe van. Ik hoop dat je bij die arts ver weg gauw iets meer hoort. Sterkte ermee. Meer kan ik jammer genoeg niet doen. Eigenlijk is het schandalig om iemand maar zo te laten zitten. Bah!

Thérèse, - 28-12-’12 21:02
Renesmurf

Een boel reclame is ook weer af te schrijven via de belasting, tis wat, we betalen om ons te ergeren.
Nou ja, hopelijk kan je worden geholpen, het is sowieso een stap verder, want deze stap niet nemen helpt al helemaal niks.

Renesmurf, (URL) - 28-12-’12 21:15
Mirjam Kakelbont

Excusez le mot, maar ik wordt schijtziek van die “zorg“verzekeraars. Je kan wachten tot je een ons weegt, niemand die er wakker van ligt dat jij een echt mens bent,. Ondertussen rijzen de kosten wel de pan uit Als ik ergens verdrietig van word is het wel van deze asocialisering ;-(

Mirjam Kakelbont, (URL) - 28-12-’12 21:48
ria

Jicht is toch erg plaatselijk met rode zwelling. Joop heeft dat ookweleens. Hopelijk kom je er snel achter en is er iets aan te doen.

ria, (URL) - 28-12-’12 21:51
Bertie

Kun je binnenkort al terecht? Goh. Supersonische snelheid bijna. Ik hoop dat je goede adviezen krijgt.
Mijn man is onder behandeling van een specialist die in 2013 met pensioen gaat; we houden ons hart vast

Bertie, (URL) - 29-12-’12 00:46
Jean-Pierre

Kun je nagaan, vroeger kwam het ziekenfonnis thuis bij je langs, nu moet je er honderd kilometer voor rijden.
Waar blijft die goede oude tijd ?!

Jean-Pierre, - 29-12-’12 12:43
Ximaar

Zelf kende ik dit gedoe al 15 jaar eerder, ik moest door een bepaalde baas uit het ziekenfonds en werd toen ‘particulier’, waarbij de baas een korting gaf vanwege mijn lage loon. Gevolg ik gaf nog maar de helft uit aan premie.

Want het ziekenfonds was destijds erg duur als je tegen de zogenoemde ziekenfondsgrens zat. Die ziekenfondspremie steeg met het het loon, maar de premie voor particulier verzekerden was gewoon vast.

Gezeur was het destijds wel, ik moest alles voorschieten en maar afwachten of ik het vergoed kreeg. Eigenlijk net zo als bij een inboedelverzekering of dergelijke. Ik nam toen al 1000 gulden eigen risico, want dat scheelde erg veel aan premie.

Tegenwoordig is iedereen particulier geworden. Mensen klagen steen en been, maar de voormalige particulieren hoor je niet. Voor hen is het gunstiger geworden en zijn de premies zelfs gezakt. Bij mij was dat heel extreem omdat ik destijds geen baan of uitkering had. Je moest dan de hoofdprijs betalen voor een particuliere verzekering. Met de overgang naar het nieuwe systeem kreeg ik recht op zorgtoeslag en dat zorgde ervoor dat mijn premie de laatste jaren rond de 11 euro per maand lag. Nog nooit van mijn leven heb ik zo weinig voor een zorgverzekering betaald.

Dit jaar komt daar een einde aan en vervalt mijn zorgtoeslag. Gelukkig heeft mijn verzekeraar ook net een nieuwe online-verzekering bedacht, waardoor de basispremie van 81 naar 73 euro gaat zakken, terwijl de voorwaarden vrijwel niet veranderen. Mijn verzekering De Friesland doet ook weinig aan reclame.

Laatst was ik bezig voor een kennis die nog bij Univé zit. Onze regionale verzekeraar. Ik ben daar weggegaan omdat er een fout zit in hun premieberekening. Ik heb ze daar een paar jaar op gewezen, maar dat haalde niets uit. Bij die kennis was het nog erger omdat hij een aanvullende tandverzekering nodig denkt te hebben. Bij Univé kan ik dat zwaar afraden. Hun tandartsverzekering kost net als bij anderen 18 euro per maand, maar bij Univé kan dat alleen als de eerst een aanvullende verzwekering van 9 euro per maand neemt. Die biedt niets, dus is feitelijk de tandartsverzekering 27 euro x 12 is 324 euro per jaar terwijl het maximum uit te keren bedrag 500 euro per jaar is, waarbij nog veel beperkingen zijn. Je bent doorgaans dief van je eigen portemonnee als je daar in tuint.

Helaas waren de voormalig ziekenfondser bijzonder naïef alles werd voor ze geregeld, ze hadden niets te kiezen. De overgang voor hen was als van de communistische verzorgingsstaat naar ons kapitalistische systeem. Dus kwam de reclamewereld in het spel en mensen namen veel meer aanvulling dan vroeger het ziekenfonds had. En ja, dan is het duurder. Niet alleen door die aanvullingen, maar ook de reclamemakers die geld willen zien.

Maar bij het kopen van koek of een internet-abonnement is het niet anders. Ook daar veel keuze en vaak niet goed te vergelijken. Mensen betalen bij bijvoorbeeld internet teveel omdat zij niet goed de pakketten met elkaar kunnen vergelijken. Zelf betaal ik al 5 jaar 14 euro/mnd voor prima internet. Kon omdat dat bedrijfje geen reclame(kosten) maakt. Nadeel is dat niemand (begalve ik en noog 200 mensen) er achter kwam dat dit bestond.

Ximaar, (URL) - 29-12-’12 13:31
Hanscke

Ik weet nog dat particulier verzekerde ziekenfondspatienten bepaalde privileges genoten. De medicijnen van die mensen werd thuis gebracht.Ik moest met twee kleine kinderen maar zien hoe ik de medicijnen een paar uur later thuis moest krijgen. Later kwam ik in de IZA terecht en toen viel ik in de particuliere behandeling. Ik ben ook verzekerd bij de Friesland, ik heb geen klachten en ik weet ook niet of zij de goedkoopsten zijn. Misschien met de collectieve verzekering via de werkgever wel. In dit geval hebben ze mij goed op weg geholpen

Hanscke, (URL) - 29-12-’12 20:46
Ximaar

@Hanscke: Die privileges herken ik niet. Ik weet wel dat een huisarts meer betaald kreeg voor een particulier verzekerde dan voor een ziekenfondsverzekerde. Particulieren konden daardoor na verhuizing veel eenvoudiger bij een nieuwe huisarts terecht, terwijl ziekenfondsverzekerden op een wachtlijst gingen. Gelukkig is dat verschil voorbij.

Ximaar, (URL) - 30-12-’12 03:00
Brillie

In 2013 mogen we alles zelf betalen omdat de pillen draaiers meer geld willen zien. Het is een vreemde wereld aan het worden.

Brillie, (URL) - 31-12-’12 00:50
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je de vraag beantwoorden met een cijfer.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.