CENTRALE AS


 Nog een paar maand en dan moet de Centrale As klaar zijn. De nieuwe weg in noordoost Friesland die moet zorgen voor een snelle verbinding vanuit Dokum naar Drachten en Leeuwarden. De weg is als dubbelbaans autoweg aangelegd, loopt van Dokkum naar Nijega en wordt hiermee de belangrijkste verkeersader in dit gebied.

Er is lang, heel lang over gepraat of dit nu wel nodig was. Zo druk is het immers niet in deze regio. Natuurorganisaties hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat deze weg aangelegd zou worden. Al in 2009 is er een gang naar de rechtbank gemaakt, maar uiteindelijk is er in 2011 besloten dat de weg er zou komen en eind september 2012 is er met de werkzaamheden een begin gemaakt. 

Zelf ben ik wel blij met de aanleg van deze weg, ik ben ook altijd voorstander van dit traject geweest, hoewel ik mij er niet echt druk mee gemaakt heb om dat uit te dragen. Het maakt onze regio veel makkelijker bereikbaar, maar zelfs nu, nu het bijna klaar is, zijn er nog steeds veel mokkende tegenstanders. Zij vinden dat er te veel natuur opgeofferd moest worden. Dat vind ik nu helemaal niet. Er hebben heel veel veranderingen plaats gevonden, maar als alles zijn beslag heeft gekregen en dat is te zien aan de trajecten die al klaar zijn, dan heeft het landschap nauwelijks geleden onder de aanleg van de weg. Het is even anders, maar dat went heel snel. 

Ik ben het dan ook helemaal met de motivatie eens dat het gezien moet worden als een impuls voor de regio. Onder andere door de ontwikkeling van nieuwe natuurgebieden, herstel van de voor het gebied zo kenmerkende elzensingels, het verbeteren van de landbouwstructuur en door de aanleg van onder andere nieuwe fiets-, wandel-, en ruiterpaden. 

En echt, er zijn heel wat nieuwe fietspaden bijgekomen, dat hebben we gisteren gecontroleerd. Vanuit het dorp Veenwouden was er een fietstocht georganiseerd rond het thema de Centrale As. Met meer dan duizend deelnemers aan deze fietstocht hebben we veertig kilometer rond deze nieuwe weg gecirkeld en konden we een kijkje nemen bij die delen die nog net niet klaar zijn. Hele stukken zijn al klaar, maar in oktober van dit jaar moet alles afgerond zijn.

Het is een gigantische klus geweest. Vooral in het begin ging het mijn voorstellingsvermogen te boven. Ik had geen idee hoe het allemaal zou komen. Als ik nog jong was, dan had het mij wel wat geleken om in dit soort projecten werkzaam te zijn. Het lijkt me reuze interessant om te zien hoe de tekeningen stukje voor stukje werkelijkheid gaan worden. Petje af voor alle wegwerkers, voor de tekenaars, maar ook voor de mensen van de uitvoering. 

Tijdens de fietstocht had ik wel even last van nostalgische gevoelens. Het zal nooit meer zijn zoals het altijd was. De veranderingen zijn wel zeer definitief. Wij, de fietsers van gisteren, heel veel ouderen, zijn ons dat ook heel goed bewust. De jonge generatie zal over een tijdje nauwelijks meer weten hoe het ooit was.

Bijna klaar, nog een paar maand en dan rijden hier de auto's 

Het karwei is bijna geklaard

Er zijn heel wat bruggetjes en verbindingen gemaakt om de fietspaden goed op elkaar te laten aansluiten.

2016-08/centraleasp.jpg

                                                        klik

hanscke Zondag 14 Augustus 2016 - 3:51 pm | | Standaard

zes reacties

Sjoerd

Het zal in ieder geval ook een ontlasting zijn van de vele sluipwegen die bij drukte genomen konden worden.

Sjoerd, (URL) - 14-08-’16 17:32
Jeanne

Wat leuk om daar te kunnen fietsen. Ik vind het ook altijd reuze interessant en knap hoe zulke grote projecten tot stand komen. Ja en er zal van alles veranderen, maar dat hoeft niet slecht te zijn toch?

Jeanne, (URL) - 14-08-’16 19:40
Mirjam Kakelbont

Je schrijft dat je vindt dat het landschap nauwelijks te lijden heeft gehad onder de aanleg van de nieuwe wegen. En tegelijkertijd dat je het jammer vindt dat het nooit meer zal worden zoals het was. Dat zijn twee heel verschillende meningen.
Groetjes Kakel

Mirjam Kakelbont, (URL) - 14-08-’16 22:01
Marjolijn

Een goede verbinding is ook heel wat waard, zeker met het oog op de toekomst.

Marjolijn, (URL) - 15-08-’16 07:36
Rietepietz

Vroeger kwam ik wel eens in Nijega omdat er familie woonde maar de omgeving is me toch niet genoeg bijgebleven om een voorstelling te kunnen maken van de veranderingen aldaar. Maar het lijkt me niet helemaal verkeerd dat er een goede verbinding komt omdat je in de avonduren met openbaar vervoer helemaal nérgens komt. Maar inderdaad, het zal ten koste gaan van delen natuur en het geheel minder landelijk maken.

Rietepietz, (URL) - 15-08-’16 15:26
ria

Ja jammer is dat al zal het wel gemak geven. Weer een stukje natuur opgeofferd voor het verkeer.

ria, (URL) - 17-08-’16 17:57
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om spam in reacties te voorkomen moet de volgende vraag beantwoord worden Hoe heet mijn hond? :Hessel
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.